Menu
Overig

De gewoontes van een gezonde slaper

Goed slapen is enorm belangrijk. Als je te weinig slaapt, kun je chagrijnig worden, mindere prestaties leveren of zelfs een hoger getal op de weegschaal tegen komen. Dit is wat een gezonde slaper doet, voor een goede nachtrust.

Zorgen voor de juiste temperatuur en luchtvochtigheid

De ideale temperatuur om in te slapen is gemiddeld 18 graden. De exacte temperatuur verschilt echter voor iedereen, maar dokters raden aan om te slapen met een temperatuur tussen de 15,6 en 19,4 graden Celsius. Ook luchtvochtigheid speelt een rol. Omdat je de hele nacht niets drinkt, kun je je sneller uitgedroogd raken als de lucht droog is. Een luchtvochtigheid van 40%-50% is ideaal voor een goede nachtrust. Wist je dat je met een droge neus en keel ook sneller gaat snurken? Een luchtbevochtiger zorgt zo ook voor een betere nachtrust!

Op je linker kant slapen

Je linker- en rechterkant verschillen erg van elkaar. Voor de meeste mensen is het goed om op de linkerkant te slapen. Het lymfestelsel is dominanter aan de linkerkant. Het lymfestelsel zorgt voor afvoer van afvalstoffen in je lichaam. Zo help je je lichaam een handje tijdens het slapen. Ook is het goed voor je hart om op je linkerkant te liggen, hierdoor kan je hart makkelijker bloed rondpompen. Als laatste helpt slapen op je linkerkant ook de spijsvertering. Je dikke darm is op de rechterkant van je maag aangesloten, en voert dan richting de linkerkant afval af. Als je op je linkerkant ligt, help je dus de dikke darm bij het afvoeren van afval. Als je wakker wordt, heb je alle afval afgevoerd en ben je klaar voor een nieuwe dag.

Je telefoon wegleggen

Veel mensen scrollen nog een keer door hun telefoon, voordat ze hem wegleggen. Hierdoor zijn je hersenen nog lang actief als je hem weglegt en je probeert te slapen. Ook kan het blauwe licht van je scherm nog lang impact hebben op je hersenen. Blauw licht verstoort het ritme van je natuurlijke melatonine, een hormoon die er voor zorgt dat je slaperig of juist wakker voelt.

Een glas water drinken

Water helpt bij het afvoeren van afvalstoffen en hydrateert je lichaam. Aangezien je ongeveer 8 uur geen water drinkt, is het goed om een glas te drinken voor je gaat slapen. Hier zal je lichaam in het begin wel aan moeten wennen. Houd je dit vol, dan hoef je niet elke avond na een uur nog naar de toilet en kun je beginnen met de voordelen plukken.

Het juiste matras

Veel mensen slapen minder goed omdat ze nog op een oud matras slapen. Maar als je de bovenstaande gewoontes combineert met het juiste matras, zul je super uitgerust wakker worden! Bekijk op matrasconcurrent.nl het aanbod of neem een kijkje in de winkel.